Felanmälan

Felanmälan ska i första hand göras till din tjänsteleverantör.

Du kan se aktuella inrapporterade störningar under Support/Driftinformation eller på föreningens Facebook-sida. Vi publicerar endast störningar som drabbar flera medlemmar. Fel som endast drabbar en medlem kommer inte att publiceras.

Kontrollera din utrustning

Det är alltid en bra idé att kontrollera den egna utrustningen i hemmet för att utesluta att felet sitter där. Följande steg kan du utföra för att säkerställa att felet inte sitter i den egna utrustningen. Om du eller någon annan har råkat skada fiberkabeln ska du vända dig direkt till föreningens felanmälan.

  1. Kontrollera lamporna på fibermottagaren. Det är viktigt att WAN-lampan lyser (se bild 1). Om den inte lyser sitter felet troligtvis inte i din egna utrustning. Då vänder du dig direkt till föreningen. Prova dock att starta om mottagaren enligt steg 2. Om lampan lyser, gå vidare till steg 3.
  2. Bryt strömmen till mottagaren och vänta 10-15 sekunder innan du slår på den igen.
  3. Koppla din dator direkt till uttaget märkt ”LAN1” i mottagaren (se bild 2). Prova sedan att surfa ut på Internet med den datorn.
  4. Om felet kvarstår, kontakta din tjänsteleverantör. Kontakta föreningen om tjänsteleverantören hänvisar dig hit.
Bild 1 – Framsida fibermottagare
Bild 2 – Undersida fibermottagare

Kontakta föreningen

Föreningen hanterar endast ärenden som rör det fysiska nätet eller fel i fibermottagare, exempelvis avgrävda fiberkablar eller åskskadade fibermottagare. Övriga fel ska hanteras av din tjänsteleverantör.

Du kan alltid skicka mail till felanmalan@vaggerydsfiber.se
Vi nås även via telefon: 0370-67 88 80 (öppet mån-fre, 08-18).

Om du felanmäler via mail, lämna gärna ett telefonnummer vi kan nå dig på.