Felanmälan

Felanmälan ska i första hand göras till din tjänsteleverantör.

Du kan se aktuella inrapporterade störningar under Support/Driftinformation eller på föreningens Facebook-sida. Vi publicerar endast störningar som drabbar flera medlemmar. Fel som endast drabbar en medlem kommer inte att publiceras.

Kontrollera din utrustning

Det är alltid en bra idé att kontrollera den egna utrustningen i hemmet för att utesluta att felet sitter där. Följande steg kan du utföra för att säkerställa att felet inte sitter i den egna utrustningen. Om du eller någon annan har råkat skada fiberkabeln ska du vända dig direkt till föreningens felanmälan.

Efter varje steg i denna lista ska du prova om Internetåtkomsten är återställd genom att surfa ut på Internet med en ansluten enhet.

  1. Om du har en egen router eller fått en från din tjänsteleverantör – börja med att starta om den.
  2. Anslut din dator direkt till uttaget märkt LAN1 (se bild 2).
  3. Starta om fibermottagaren – antingen med strömknappen (se bild 2) eller genom att dra ut strömkabeln. Vänta 10-15 sekunder innan du startar den igen.
  4. Kontrollera lamporna på fibermottagaren. Notera vilka lampor som lyser. Vid normal drift ska minst tre lampor lysa eller blinka, (PWR, WAN och LAN). WAN-lampan är själva Internetuppkopplingen (fibern). Passa på att notera den MAC-adress som står på fibermottagaren.
  5. Om felet kvarstår, kontakta din tjänsteleverantör.
    Din tjänsteleverantör ska inte kräva att ni kontaktar någon annan. De ska ta ärendet vidare med IP-only om de inte själva kan lösa problemet.
Bild 1 – Framsida fibermottagare
Bild 2 – Undersida fibermottagare

Kontakta föreningen

Du kan alltid skicka mail till felanmalan@vaggerydsfiber.se
Vi nås även via telefon: 0370-67 88 80 (öppet mån-fre, 08-18).

Om du felanmäler via mail, lämna gärna ett telefonnummer, adress, medlemsnummer och MAC-adress på fibermottagare.